Information om ångerätt, reklamation, byte & returer

Ångerrätt:
Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Ångerrätten gäller ej för vara specialbeställd eller specialtillverkad för dig som kund. Du har en generell lagstiftad 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara som du beställt. Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela köpesumman.

Reklamation:
Är varan trasig så ska du självklart reklamera den. Meddela varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig på order@runessport.se. När du har meddelat oss så använder du den förbetalda returfraktsedeln. Detta gäller ej skidor, där skickas en retursedel på mail efter godkännande. Meddela alltid eventuell reklamation innan ni skickar tillbaka varan. Om inte anmälan görs innan kan vi ej behandla ditt ärende. Vi står för returfrakten för en godkänd reklamerad vara.

Är paketet över 170cm (läs skidor) måste du boka upphämtning av paketet (kontakta DHL Kundservice på 0771-345 345) eller lämna in den på DHL terminal (hitta din terminal här).

Är paketet kortare än 170cm så lämnar du in paketet på ditt närmaste DHL service Point (hitta ditt ombud här).

Byte:
Vid byte av produkt, t.ex vid ändring av storlek med mera gäller följande: Du står själv för returfrakten tillbaka till oss. Vid byte så fyller du i det medföljande “Returformuläret” samt använder den bifogade returfraktsedeln. Du får sedan en faktura på returfrakten, f.n. 79-250kr. Vid byte står vi för frakten på den nya produkten till dig. OBS! Kom ihåg att alltid meddela oss via e-post: order@runessport.se innan du vill byta dina varor.

Är paketet över 170cm (bl.a. skidor) måste du boka upphämtning av paketet (kontakta DHL Kundservice på 0771-345 345) eller lämna in den på DHL terminal (hitta din terminal här).

Är paketet kortare än 170cm så lämnar du in paketet på ditt närmaste DHL service Point (hitta ditt ombud här).

Returer:
Retur skall ske inom 30 dagar från leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Vi följer distans och hemförsäljningslagen. Vid retur så fyller du i det medföljande “Returformuläret” samt använder den bifogade returfraktsedeln. Du står själv för returfrakten tillbaka till oss, där du sedan får en faktura på returfrakten, f.n. 79-250kr. OBS! Kom ihåg att alltid meddela oss via e-post: order@runessport.se innan du skickar varan.

Är paketet över 170cm (bl.a. skidor) måste du boka upphämtning av paketet (kontakta DHL Kundservice på 0771-345 345) eller lämna in den på DHL terminal (hitta din terminal här).

Är paketet kortare än 170cm så lämnar du in paketet på ditt närmaste DHL service Point (hitta ditt ombud här).
Har du fått dina beställda varor levererade via Postnords Varubrev, så lämnar du in brevet/paket på ditt närmast Postnord-ombud.

Ej uthämtade varor:
Hämtar du ej ut dina varor som du beställt så debiteras du vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 395 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.